KPN

Leuk en veilig online met Mybee

Op ontdekkingstocht

Kinderen ontdekken al op steeds jongere leeftijd het internet. Maar hoe zorgen we ervoor dat dit veilig en verantwoord gebeurt? Zodat kinderen al op jonge leeftijd bekend raken met de leuke kant van internet, maar niet onmiddellijk worden geconfronteerd met de gevaren van het web. Als betrokken telecomprovider wil KPN wil gezinnen helpen om hun kinderen op een leuke en veilige manier die eerste online stappen te laten zetten. KPN vroeg RAAK daarom een applicatie te ontwikkelen die aansluit bij deze mooie ambitie.

01
Concept

Ontwerpen voor kinderen in de leeftijd 3 tot 12 jaar is een mooie uitdaging. Zo bleek tijdens het opstellen van de customer journey al snel dat nergens zulke grote verschillen bestaan binnen een doelgroep als bij kids in de eerste 10 jaar van hun leven. Om maar wat te noemen, bekijkt een kind dat al kan lezen het internet op een andere manier dan een kind dat dit nog niet kan, en vindt een 6-jarig kind ontwerpen voor 4-jarige kinderen al gauw ‘te kinderachtig’.

Ontwerpen met kinderen voor kinderen

Vanaf het eerste moment hebben we dan ook gewerkt met een testgroep van 12 kinderen binnen de doelgroep. Geen fictieve persona’s maar een kleine klankbordgroep die we bij iedere iteratie hebben betrokken in het proces. Hun mening was doorslaggevend in de afwegingen

binnen de eerste prototypes van de browser. In totaal hebben tijdens de Rapid App Prototyping (RAP) fase meer dan 70 kids hun mening kunnen geven over de diverse functies en uitwerkingen. Van het logo tot de volgorde van de knoppen.

Schetsen

Ouders krijgen de regie

Ook de ouders zijn niet vergeten. Op basis van interviews en korte periodes van prototyping is een serie functionaliteiten ontwikkeld die de ouder de regie geeft over het internetgebruik van zijn kind. Hoe lang, hoe vaak, wat mag wel en wat liever niet. Ouders geven zelf de grenzen aan en kunnen deze laten meegroeien met hun kind.

02
Ontwerp

Het resultaat van deze intensieve fase van ontwerpen, testen, insights verzamelen en itereren (RAP) geeft een goed beeld van de beoogde user experience voor elk van onze doelgroepen. Een veilige, maar vooral leuke ervaring. Een browser die met je meegroeit, en steeds leuker wordt naarmate je meer met het internet leert doen. De nieuwe look & feel van Mybee sluit daar naadloos op aan. Fris, fun, opvallend en daarmee een sterk uitgangspunt voor alle uitingen; van website tot video en de uiteraard applicatie zelf.

03
Realisatie

Tijdens de realisatie heeft RAAK deelgenomen aan de sprints om de gebruikerservaring te bewaken. In verschillende fases zijn onderdelen van het (interface)ontwerp verfijnd, en zijn animaties en transities uitgewerkt in gedetailleerde UX documenten.

04
Evaluatie
Wat zegt de klant
“Nuchter, vlijmscherp en vol creativiteit, RAAK heeft MyBee echt naar een hoger niveau getild”
Teun Verheij, Manager Online Media Corporate Communicatie KPN

Na een traject van 8 maanden is Mybee gelanceerd. Mybee scoort gemiddeld een 9.1 onder de 72 kids uit het userpanel. Ook ouders zijn enthousiast en waarderen de app met een 8.6 uit 10. Mybee scoort hiermee ruimschoots boven de vooraf door KPN gestelde doelstelling. Met Mybee 2.0 neemt KPN haar verantwoordelijkheid als het gaat om mediaopvoeding bij gezinnen en mediawijsheid van kinderen. Benieuwd? Ga naar de Mybee website.

72+
Kinderen betrokken tijdens project
9,1
Gemiddelde score van gebruikers
168
Aantal ontworpen pagina's
200K
Aantal gebruikers