UX voor eigen gebruik

Na 20 jaar in de schoolbanken gezeten te hebben is het zover: na mijn afstudeerperiode bij RAAK gaat het ‘echte’ leven beginnen. Waar ik vier jaar geleden aan de Heer Bokelweg op het Grafisch Lyceum Rotterdam mijn diploma in Mediavormgeven behaalde, ben ik nu aan de Schiekade bij RAAK hard op weg om mijn bachelor in Communication & Multimedia Design te behalen. Voor degenen die niet bekend zijn in Rotterdam, ik kijk bij RAAK uit op mijn oude schooltje ;-). Inmiddels ben ik al op de helft van mijn afstudeerperiode en werk ik hard aan een oplossing voor een probleem waar ik zelf al geruime tijd tegenaan loop.

Vier maanden voor de startdatum van deze afstudeerperiode begonnen de afstudeerkriebels bij mij op te spelen. Een gastcollege van Rick en Giorgio tijdens de minor ‘Design for User Experience’ aan De Haagse Hogeschool maakte mij erg enthousiast. Toentertijd had ik nog geen concrete afstudeeropdracht voor ogen, maar waar ik mijn afstudeeropdracht wilde uitvoeren, wist ik na dat gastcollege wel. Een positief eerste gesprek bij RAAK volgde, maar een opdracht was er nog niet. Ik kreeg huiswerk mee. De opdracht was om na te denken over problemen waar ik zelf in het dagelijkse leven tegenaan loop en waar ik graag een oplossing voor zou willen zien. Makkelijker gezegd dan gedaan, dacht ik. Op die manier had ik er nog niet naar gekeken. En wat blijkt? Het probleem waar ik graag een oplossing voor zou willen bedenken, is iets waar ik zelf al ruim negen jaar tegenaan loop.

Voordat ik hier dieper op inga zal ik de achtergrond van het probleem even toelichten. Naast mijn opleiding werk ik in de weekenden bij een supermarktconcern. Naast het werk in de praktijk moeten wij, de winkelmedewerkers van deze supermarkt, ook een aantal werkgerelateerde activiteiten uitvoeren via een digitaal platform. Het probleem is dat mijn collega’s en ik vaak andere wegen zoeken om deze zaken te regelen omdat het platform niet toegankelijk is en het veel moeite kost om bepaalde activiteiten uit te voeren. Hoe mooi zou het zijn als ik dit probleem zou kunnen oplossen en een nieuwe user experience zou kunnen creëren voor alle winkelmedewerkers, zodat het gebruik van een werkgerelateerd platform juist leuk wordt?

Het probleem waar ik graag een oplossing voor zou willen bedenken, is iets waar ik zelf al ruim negen jaar tegenaan loop.

In overleg met het supermarktconcern ben ik in februari bij RAAK begonnen om deze nieuwe user experience te realiseren. Door middel van diepte interviews, een enquête en een concepttest heb ik al enorm bruikbare data kunnen verzamelen over de behoeften van de doelgroep. Over twee maanden zal er een high-fidelity prototype van een app worden opgeleverd aan de opdrachtgever. Met dit high-fidelity prototype kunnen alle betrokkenen ervaren hoe winkelmedewerkers via een nieuwe user experience werkgerelateerde informatie kunnen vergaren, maar ook hoe ze werkgerelateerde activiteiten uit kunnen voeren.

Benieuwd naar het resultaat? Dat blijft nog even een verrassing want het is nog steeds work in progress, maar ik hoop natuurlijk dat jullie er binnenkort meer over kunnen lezen op deze site!

Afstuderen op dynamisch design
Lees vorig artikel