Mash up!

Digitale innovatie, het is aan de orde van de dag. Startup thinking, disruptieve veranderingen, digitale transformaties, je struikelt over de goedbedoelde adviezen, ronkende masterclasses en opruiende blogs. En wat betreft die laatste categorie, ik doe als geboren demagoog uiteraard graag mee. Het lijkt alsof iedereen aan de slag moet met een nieuw digitaal wonder. De gedachte alleen al roept bij veel bedrijven en overheden vragen, barrières en de nodige stress op. Laat staan de realisatie ervan.

Hoe dan ook, alle -maar dan ook echt alle- industrieën inclusief de ogenschijnlijk creatieve/innovatieve/progressieve zoals advertising en de muziekbusiness gaan op de schop. Of zijn dat al gegaan. Zoals jawel -heel actueel- de financiële wereld. Iedere reorganisatie bij ING markeert een nieuw businessmodel, technologie (block chains, bitcoins, etc) of disruptor. Want  Bunq is ongetwijfeld nog maar het begin.

De wereld is blijvend veranderd, dus wat gebeurt er dan met ons vak, wat betekent dat voor onze werkzaamheden bij RAAK en hoe blijven we impact voor onze klanten creëren? Allereerst, we blijven doen waar we goed in zijn. Het raken van mensen met je merk is en blijft essentieel, zowel online als offline. Websites an sich verdwijnen niet helemaal, maar veranderen wel.

Essentieel is de switch van webdesign naar experience design.

Die verandering wordt aangejaagd door de verschuiving van websites naar digitale producten, tools en ecosystemen. De klassieke webpagina is onderdeel van iets groters. Mobiele apps, API ‘s, (interactieve) content, sociale media-aanwezigheid, zoekmachine optimalisatie, klantenservice kanalen en fysieke locaties creëren gezamenlijk een ervaring met je merk, product of dienst.

De bullshit bingo rondom digitalisering

Dat gezegd hebbende, zijn we bij RAAK linksom of rechtsom, actief betrokken bij alles wat met die bullshit-bingo rondom digitalisering te maken heeft. Maar door in ons werk de zin en onzin van elkaar te blijven scheiden, vinden we het geweldig en uitdagend om dagelijks met onze klanten te werken aan online en offline klantervaringen.    

Door bijvoorbeeld niet eendimensionaal naar mogelijke oplossingen te kijken. Door de klantbeleving en wat jij voor hem of haar betekent (nog meer) leidend te maken en hierop de business processen zich aan te laten passen, en niet (zoals nu nog vaak) andersom. Door met human centered design niet de middelen maar de mens centraal in ons werk te zetten. En door ons vak en werkzaamheden continu te herdefiniëren. Developers gaan code modelleren (in plaats van programmeren) en visual designers worden experience designers. Hieronder legt Dan Cotting uit wat een Experience designer doet.

 

Maar wat gaan we dan doen met al die websites? Begin met het in kaart brengen van jouw meerwaarde en welke invloed je kan hebben op de (online) customer experience. Wat beteken je voor je klanten? Welk verhaal vertel je en hoe word je relevant? En hoe ga je dat vervolgens concreet maken in de online én offline wereld? Er bestaat nooit echt één antwoord op zo’n vraag, maar het eerste dat mij altijd te binnen schiet is…

Mash Up!

Ga mashups maken. Net zoals die muzikale mashups (dé classic is natuurlijk die van  Run DMC vs Aerosmith met Waaalk thisss waaaayyy!), maar dan net even een stapje verder. De belangrijkste kenmerken van iedere mashup zijn combinatie, inspiratie, visualisatie en aggregatie. Bij RAAK doen we eigenlijk niets anders dan het voortdurend maken van Mash Ups. Branding, storytelling, content, service design, code, UX, design, data en online marketing voegen we samen. Tegelijkertijd wordt online technologie meer en meer een commodity -code en software gaan zichzelf meer en meer automatiseren- maar de waarde ervan (denk aan marketing automation) neemt daarentegen juist exponentieel toe.

Experimenteren, combineren, valideren, mixen en vervlechten van die mashups is in mijn ogen the only way. Niet alleen vóór, maar vooral mét klanten. Door in korte iteraties, wendbaar, snel en slim te werken. Wij starten daarom een eerste fase altijd met het ultra-snel realiseren van een prototype. Rapid App Prototyping begint met onderzoek naar de behoeften, wensen en het huidige gedrag van klanten. Dat doen we met service safari’s en user panel testing en maken vervolgens een interatcief prototype. Zodat we aannames kunnen valideren en de eerste ideeën kunnen testen. Zowel intern bij stakeholders als extern bij klanten. Wij en vooral klanten waren heel enthousiast en de geboorte van RAP was een feit.

Als je meer wilt weten over RAP en hoe onze ‘Mash Ups’ ook voor jou zouden kunnen werken, daag ons gerust uit zou ik zeggen.

En mocht je ook net als ik niet genoeg van muzikale mashups krijgen, check dan eens 2 Many DJs of de eindeloze serie mashups op Youtube zoals deze: James Brown vs Led Zeppelin – Whole Lotta Sex Machine

Complexion Reduction
Lees vorig artikel