Iedereen is designer

Dit klinkt waarschijnlijk raar als een (Visual) Designer het zegt. Er zullen zelfs designers zijn die mij nu wel kunnen wurgen. Maar of je het leuk vindt of niet; er zijn projectleden buiten het ontwerpteam die belangrijke ontwerpkeuzes maken die invloed hebben op de User Experience. Zij ‘ontwerpen’ het eindproduct van het project en zijn dus ook designers.

Om een concreet voorbeeld te geven van wat ik daarmee bedoel:
Er wordt vanuit de business bepaald dat een product een bepaalde prijs heeft. Hierdoor verandert de dynamiek en de verwachting van het product bij de klant. Want wees eerlijk: jouw verwachtingen als klant zijn heel anders bij een tas van €100 dan bij een tas van €2.

Een ander voorbeeld is dat er door techniek trade-offs worden gedaan omdat er een technische beperking is. Dit heeft direct impact op de manier hoe het product qua interactie werkt en hoe het product zich gedraagt.

Oke, duidelijk en logisch: iedere keuze die wordt gemaakt binnen een project heeft impact op het eindproduct. Maar waarom is dit belangrijk om te vermelden?
Om vanuit mijn optiek een goed project te draaien en tot een mooi eindproduct te komen, is het van belang dat iedereen die bezig is met het project een ‘design mindset’ heeft.

Jouw verwachtingen als klant zijn heel anders
bij een tas van €100 dan bij een tas van €2

Betekent dit dat iedereen in het projectteam dezelfde skills moet hebben als de (Visual) Designer? Natuurlijk niet. Maar ieder projectlid moet zich wel realiseren dat elke keuze die je maakt impact heeft op de User Experience. Het is lastig om hier rekening mee te houden als Visual Design niet je eigen discipline is. Mijn taak als Visual Designer is, om het projectteam te begeleiden en te sturen in wat de keuzes zijn die ten goede komen van de User Experience. Als Visual Designer ben ik de ambassadeur van goed design en user experience.

Om het voorbeeld terug te pakken van de technische trade-offs.
Wanneer een Developer technische ‘short-cuts’ neemt op de performance moet hij begrijpen op welke manier dit de User Experience schaadt. Net als dat de Visual Designer de Developer forceert veranderingen aan te brengen die de prestaties beïnvloedt. Op dat moment moeten de Developer en de Designer gezamenlijk beslissen wat de beste (design) keuze is en niet doen wat de Designer vraagt. Dit wederzijds respect binnen deze samenwerking zorgt voor een beter eindproduct.

Het is daarom van groot belang om met het hele team tegelijk samen te werken aan het project. Met meer mensen tegelijk werken, werkt verslavend. Het maakt niet alleen je team, maar ook het product beter. Dit komt doordat iedereen een bijdrage levert vanuit zijn eigen unieke perspectief. Als Visual Designer maak ik gebruik van deze vaardigheden en expertises door deze in te zetten tijdens het visualiseren van het product. Wanneer je accepteert dat vormgeving overal plaatsvindt binnen het project, neem je er ook de verantwoordelijkheid voor.

Is de app langzaam, dan ga je zitten met de Developers. Is de pitch op de site niet goed, of duidelijk genoeg, dan ga je zitten met concept. Deze vorm van samenwerking vergt veel tijd en energie van alle projectleden. Maar het is noodzakelijk, want op deze manier ligt de focus op de core business en dat maakt het onderscheid tussen ‘mooi design’ of ‘goed design’.

Waarom ik open source software maak
Lees vorig artikel